Ile trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

Samochody elektryczne z przytupem weszły w motoryzację. Coraz większa ilość koncernów motoryzacyjnych zapowiada, że w ciągu najbliższej dekady przejdzie na produkcję aut elektrycznych, dlatego współcześni kierowcy chcą wiedzieć coraz więcej, o tego typu samochodach. Ile ładuje się elektryczny samochód i gdzie można to zrobić? Odpowiedź na to najpopularniejsze pytanie znajdziecie poniżej!
Ładowanie samochodu elektrycznego – teoria
Najczęściej powtarzanymi wadami samochodów elektrycznych jest ich krótki zasięg, a także bardzo długi czas ładowania. O ile współczesne samochody elektryczne faktycznie nie mają tak dużego zasięgu, jak ich spalinowe odpowiedniki, tak długi czas ładowania zdecydowanie nie jest regułą, ponieważ zależy od tego, gdzie ładowane jest auto elektryczne.
W przypadku ładowania samochodu w domu, czas napełnienia baterii do 100 procent faktycznie może wynieść nawet kilkanaście godzin. Ładowanie samochodu w domu odbywa się w zdecydowanej większości przypadków według taryfy G11, w której koszt 1kWh to około 60 groszy. Warto jednakże podkreślić, że ładowanie samochodu elektrycznego przez właścicieli takich pojazdów porównywane bywa często do podłączania smartfona do ładowarki – jest to wygodniejsze od tradycyjnego tankowania, ponieważ w czasie ładowania samochodu może odbywać się po powrocie do domu. Po prostu podłącza się kabel i można zająć się czymś innym. Według badań, zdecydowana większość posiadaczy samochodów elektrycznych woli ładować swoje pojazdy z prywatnych źródeł energii.
Jeżeli kierowcy zależy na szybkim naładowaniu samochodu, to jest i taka możliwość, na specjalnych stacjach ładowania. Wówczas napełnienie baterii do 80% może wynieść nawet 40 minut, jak ma to miejsce w elektrycznym Volvo XC40 Recharge.
Jak długo ładuje się samochód elektryczny?
Jak już wspomnieliśmy, długość ładowania w zdecydowanym stopniu zależna jest od mocy, z jaką ładowany jest taki pojazd. W przypadku standardowego podpięcia samochodu pod garażowe gniazdko, to wówczas czas naładowania do pełna może wynieść nawet kilkanaście godzin, w zależności od pojemności akumulatorów. We współczesnych samochodach elektrycznych rozpiętość baterii litowo-jonowych jest dość spora, ponieważ waha się od 20kWh do nawet 100 kWh.
W przypadku szybkich ładowarek na specjalistycznych stacjach ładowania, ich moc może sięgać nawet 22 kWh, dzięki czemu samochód można naładować w dosłownie 30 minut. To właśnie z tego powodu czas ładowania samochodów elektrycznych waha się od kilkunastu godzin, do nawet 30-40 minut. Dlatego też popularnie powtarzany mit, jakoby samochody elektryczne ładowały się niezwykle długo, można włożyć między bajki. Wszystko zależy od tego, z jaką mocą będziemy ładować taki pojazd.
Gdzie można naładować samochód elektryczny?
Zdecydowana większość użytkowników samochodów elektrycznych woli ładować swoje auta w domu – szczególnie jeśli dysponuje się dodatkowo instalacją fotowoltaiczną. Nie mniej jednak, podładowanie samochodu w przypadku wyjazdu do galerii, do pracy, czy do restauracji zaczyna być całkowitą normą, zważywszy na fakt, iż punktów do ładowania samochodów jest z roku na rok coraz więcej.
Samochody elektryczne naładujemy na specjalnie do tego przeznaczonych stacjach ładowania. Punkty porozmieszczane są w większości polskich miast, dlatego znalezienie w mieście źródła energii dla swojego samochodu, nie jest wcale trudne.
Gorzej sytuacja ma się na trasie, ponieważ elektryczne samochody dopiero zaczynają popularyzować się w naszym kraju. Nie oznacza to oczywiście, że na trasie nie pojawiają się miejsca, gdzie można naładować samochód, jednakże nie są one tak częste i powszechnie spotykane, jak stacje paliw. Dlatego też dalszą podróż samochodem elektrycznym trzeba planować z dużą dokładnością.
Ile prądu zużywa samochód elektryczny?
Zużycie prądu w samochodach elektrycznych jest tak samo fundamentalnym faktem, jak spalanie paliwa w samochodach spalinowych, ponieważ definiuje koszty poruszania się takim pojazdem. Warto w tym miejscu wyraźnie zaznaczyć, że zużycie prądu w poszczególnych samochodach elektrycznych bardzo mocno różni się od siebie. Jest to bliźniaczo podobne, jak w przypadku samochodów spalinowych.
Ilość zużywanego prądu zależna jest od wielu bardzo różnych czynników, dlatego w tej kwestii trzeba po prostu przyglądać się poszczególnym modelom, aby móc określić ilość zużywanego prądu na 100 kilometrów. Na tapet weźmy wspomnianego wcześniej XC40 Recharge od Volvo. Jest to samochód wyposażony w podwójny silnik elektryczny o łącznej pojemności akumulatorów na poziomie 72,5 kWh. Moc systemu to aż 408 KM, zaś moment obrotowy wynosi 660 Nm. Duża zwrotność i moc XC40 sprawia, że samochód ten doskonale sprawdza się zarówno na trasie, jak i podczas jazdy w mieście. Średnie zużycie prądu w XC40 oscyluje w granicach 20-25 kWh. Oczywiście dane te dotyczą wyłącznie Volvo XC40, jednakże obrazuje to, w jaki sposób może wyglądać zużycie prądu w przypadku innych modeli samochodów elektrycznych.
Podsumowując, samochody elektryczne to bardzo interesująca alternatywa dla aut spalinowych. Ich średnie zużycie energii, czy czas ładowania pokazują, że to właśnie samochody elektryczne są przyszłością motoryzacji, która zaczęła się już dziś.